Presentació de la trilogia sobre Ermessenda de Carcassona al castell de Montesquiu

Trilogia sobre Ermessenda de Carcassona davant del castell de Montesquiu. Autoria: XPN
El Centre de Recursos del Castell de Montesquiu acollirà, dissabte 8 de març a les 12 h, la presentació d'una trilogia novel·lada sobre Ermessenda de Carcassona escrita per l'historiador i escriptor Josep Tort Miralles. Aquesta activitat permetrà aprofundir en una figura cabdal de la història de Catalunya, que va acabar els seus dies prop del castell, a Sant Quirze de Besora, i en el context medieval en què va exercir el seu poder. L'objectiu d'aquesta presentació és donar a conèixer aquest període històric, els indrets on van transcórrer els esdeveniments i els personatges més rellevants de l'època, tot posant especial èmfasi en el paper de la dona i la seva influència en la formació del territori.
Les novel·les, ambientades entre els segles X i XI, narren el període en què Catalunya començava a esdevenir una idea i una identitat pròpia. Relaten la possible creació del comtat del Penedès o Olèrdola per part de Berenguer Ramon, comte de Barcelona, i les constants desavinences de la comtessa Ermessenda amb el seu fill i net. Entre els personatges històrics que formen part d’aquesta història es troben noms cabdals com el bisbe Oliba de Vic, els comtes de Barcelona Ramon Borrell, Berenguer Ramon i Ramon Berenguer, així com nobles de l’època com Gombau Besora, Mir Geribert, Sendred de Gurb i Guillem de Mediona. També hi apareixen figures com el bisbe Pere Roger, Ermengarda de Barcelona, Almodis de la Marca, Guisla de Besora i Dispòsia de Sant Martí, a més dels vescomtes de Barcelona Udalard I i II, entre d’altres.
La trilogia es compon de tres volums: Ermessenda. El tresor de Carcassona, Ermessenda. La comtessa mare i Ermessenda. La dama de Girona. El primer volum narra l’arribada d’Ermessenda de Carcassona a Barcelona a finals del segle X per casar-se amb el comte Ramon Borrell i el seu paper cabdal en el govern dels comtats de la Marca Hispànica, al costat del seu marit i, posteriorment, com a regent del seu fill Berenguer Ramon I i el seu net Ramon Berenguer I. El segon volum aprofundeix en la seva tasca com a regent després de la mort del seu marit, en una època marcada per intrigues i disputes entre nobles que intentaven aprofitar la minoria d’edat dels comtes per ampliar els seus privilegis. El tercer volum clou la trilogia amb el govern d’Ermessenda fins al final de la seva vida, en què, malgrat perdre els seus fidels consellers, continuarà prenent decisions i defensant l’herència del casal de Barcelona fins al darrer moment.
L’autor de la trilogia, Josep Tort Miralles, és un destacat investigador i escriptor especialitzat en història medieval, amb diverses publicacions en l’àmbit de la novel·la històrica i la recerca documental. Ha publicat diverses novel·les amb l’editorial Andana, com Mir Geribert. El príncep rebel i la mateixa trilogia sobre Ermessenda de Carcassona, a més de treballs d’investigació històrica vinculats a la memòria del Penedès, d’on ell és membre actiu de diverses entitats culturals i literàries.
Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals
Categoria: Llibres, revistes i CD, Montesquiu, Altres publicacions, Patrimoni històric i cultural, Actes i presentacions,